Algemene voorwaarden 

Bezorging

Wat is de levertijd?
De levertijd wordt in overleg met u bepaald. Wij nemen altijd contact met u op voordat de levering plaatsvindt om een geschikte leverdag te bepalen. De levertijd wordt mede bepaald door de beschikbaarheid van de producten. Producten die op voorraad zijn, kunnen wij binnen enkele dagen uitleveren. Indien de producten niet voorradig zijn, hanteren wij 5-10 werkdagen levertijd, mits voorradig bij de leverancier. Mocht de levertijd langer zijn dan 10 werkdagen, dan nemen wij altijd even contact met u op.  

Wanneer leveren jullie de bestelling af?
Alle producten worden van maandag t/m vrijdag geleverd tussen 7.00 en 17.00 uur met een vrachtwagen. Wij nemen aan het einde van de dag contact met u op. Wij geven een indicatie van de levertijd. Dit zal een dagdeel zijn, bijvoorbeeld ochtend of middag. Wij proberen zo goed mogelijk een indicatie te geven van de levertijd, maar houdt desondanks rekening met een marge van ca. 1 uur. Onze voorkeur gaat er naar uit dat u zelf aanwezig bent op het moment dat wij de materialen bij u afleveren. Geen enkele vertraging in (af)levering kan aanleiding geven tot schadevergoeding.

Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?
Wijzigingen in uw bestelling kunt u tot 48 uur van tevoren doorgeven. Daarna kan uw bestelling niet meer gewijzigd worden. Wilt u uw bestelling toch wijzigen, dan zullen er € 15.00 behandelingskosten in rekening gebracht worden. Speciaal bestelde materialen kunnen na bestelling NIET meer gewijzigd worden.

Waar wordt de bestelling neergezet?
De materialen worden gelost naast de auto op een voor de auto bereikbare plaats, uitsluitend via de verharde weg. De plaats waar het materiaal gelost wordt, bepaalt de chauffeur in overleg met u. Zorg ervoor dat er vooraf voldoende ruimte is gereserveerd op de leverplaats voor zowel de vrachtwagen als uw bestelling.  Wij leveren uw bestelling op pallet of in bigbag en los gestort op de begane grond.  

Waar moet ik op letten als de producten worden geleverd?
Controleer de producten bij aankomst op eventuele onvolkomenheden in o.a. kleur, structuur en controleer of u het aantal heeft ontvangen dat u besteld heeft. Let er op dat u de verpakking tot aan verwerking zoveel mogelijk intact laat. Vroegtijdig verwijderen van de hoes kan leiden tot kalkuitbloei en kleurverschillen bij betonproducten en sommige natuursteen soorten. Hiervoor geldt verwerken = accepteren. 

Hoe zit het met betalen bij bezorging?
U kunt vooraf per bank betalen of pinnen mij onze chauffeur. Betaling bij onze chauffeur kan eventueel ook contant. Houd er rekening mee dat betalingen per bank 2 werkdagen nodig hebben om te worden verwerkt. Betalingen boven de € 1.500,00 dienen vóór levering te worden voldaan op kantoor of per bank.

Wat zijn de leverkosten?
Bij levering tot 35 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 0.- en 550.-. Transportkosten € 125,- 
Bij levering tussen de 36 en 75 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 0,- en € 550,-. Transportkosten € 175,- 
Bij levering tot 35 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 551- en 900.-. Transportkosten € 90,- 
Bij levering tussen de 36 en 75 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 551- en 900.-. Transportkosten € 120,- 
Bij levering tot 35 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 901.- en 1300.-. Transportkosten € 75,- 
Bij levering tussen de 36 en 75 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 901,- en € 1300,-. Transportkosten € 105,- 
Bij levering tot 35 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 1301.- en 2000.-. Transportkosten € 60,- 
Bij levering tussen de 36 en 75 km af opslag Katwijk bij een bestelling tussen de € 1301,- en € 2000,-. Transportkosten € 90,-
Bij levering tot 35 km af opslag Katwijk bij een bestelling meer dan € 2001,-. Transportkosten € GRATIS
Bij levering tussen de 36 en 75 km af opslag Katwijk bij een bestelling meer dan € 2001,-. Transportkosten € 75,- Bij levering meer dan 75km, ongeacht wat voor bestelling. Transportkosten € 190,- *muv pont & veerkosten

Vragen jullie statiegeld voor de pallets?
Indien goederen op meermalig te gebruiken europallets worden afgeleverd, wordt er statiegeld in rekening gebracht. Bij inlevering van de lege pallets wordt het statiegeld gecrediteerd, mits de pallets in goede staat verkeren.

Kan ik de bestelling ook komen ophalen?
Jazeker! U kunt ervoor kiezen uw bestelling af te halen op onze opslag in Katwijk, dan betaalt u geen bezorgkosten.

Wanneer kan ik de bestelling komen ophalen?
U kunt uw bestelling ophalen van maandag t/m vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur en zaterdag tussen 7.00 en 13.00 uur af komen halen op onze opslag in Katwijk op Valkenburgseweg 105. Wij informeren u zodra uw bestelling bij ons klaarstaat.

Kan ik oude bestrating door Postmus laten afvoeren?
De bestratingsmaterialen moeten op onze pallets worden gestapeld en met voldoende tussenruimte worden neergezet aan de weg. Tot max 80 cm hoog gestapeld. Hiervoor berekenen wij € 32,50 per ton stortingskosten. (1 ton = ± 8 m2). Het leveren en afvoeren wordt gelijktijdig uitgevoerd in één rit, anders worden er extra transportkosten berekend.

 

Betalen

Kan ik mijn bestelling vooraf betalen?
Ja. U kunt uw bestelling vooraf betalen per bank of met iDEAL. Dat betekent dat u het volledige bedrag of een aanbetaling van 10% betaalt voor ontvangst van uw bestelling. Deze manier van betalen is eenvoudig, veilig en snel.

Hoe werkt betalen via internetbankieren?
Wanneer u ervoor hebt gekozen om vooruit te betalen via internetbankieren, dan kunt u dat op dezelfde manier doen als uw andere internet betalingen. Let hierbij op dat u uw ordernummer vermeld in het betalingskenmerk.  

Kan ik mijn bestelling betalen bij aflevering?
Het is mogelijk om bij de aflevering uw bestelling contant of per pin aan onze chauffeur te betalen.  

Wat zijn de betalingsmogelijkheden als ik mijn bestelling afhaal?
Wanneer u materialen komt bestellen of afhalen bij ons op het bedrijf, kunt u er ook voor kiezen de bestelling op kantoor contant of per pin te voldoen.  

Moet ik een aanbetaling doen?
Nee. Wij gaan er vanuit dat als u een bestelling bij ons plaatst dat u voornemens bent om deze te betalen binnen de daarvoor gestelde termijn.

Wat is betalen via iDEAL?
iDEAL kunt u betalen via uw eigen bank. U rekent dan af binnen uw vertrouwde internetbankieromgeving. Dit is vertrouwd, veilig en gemakkelijk. U kunt direct gebruik maken van iDEAL, zonder dat u zich hiervoor hoeft aan te melden.  

Hoe werkt betalen via iDEAL?
Wanneer u gebruikmaakt van internetbankieren bij ABN AMRO, ASN Bank, Fortis, Friesland Bank, ING, Rabobank, SNS Bank, SNS Regio Bank en Triodos Bank, dan kunt u gebruik maken van iDEAL.

U plaatst uw bestelling in het winkelwagentje. U kunt vervolgens kiezen om te betalen met iDEAL. U wordt doorgeleid naar uw eigen internetbankieromgeving, waar uw betaling klaarstaat. Vul de ontbrekende gegevens in en doe een betaling. Het bedrag wordt direct van uw rekening afgeschreven. Wij krijgen dan bericht dat de bestelling is betaald. Als u uw e-mailadres opgeeft, ontvangt u via e-mail een bevestiging van de bestelling.  

Hoe snel gaat betalen via iDeal?
Betalingen via iDEAL worden direct verwerkt. De gemiddelde tijd voor het verwerken van betalingen via internetbankieren is 2 werkdagen. Betalingen rechtstreeks gedaan via een betalingsformulier bij de bank kennen een verwerkingstijd tussen de 5 en 10 werkdagen.   

Ik heb betaald via iDeal of internetbankieren maar de betaling lijkt nog niet verwerkt. Wat moet ik doen?
Is uw betaling na 5 tot 10 dagen nog niet verwerkt of klopt er iets niet? Neem dan even contact met ons op. We lossen het dan zo snel mogelijk voor u op.  

Storten jullie de betaling terug als ik een bestelling annuleer?
Mocht u besluiten de bestelling - of een deel hiervan - te annuleren en hebben wij de materialen niet speciaal voor u besteld, dan storten wij binnen 7 dagen het desbetreffende bedrag automatisch terug.  

 

Witte aanslag op betonproducten

Ik zie witte uitslag op mijn tegels, wat is dit?
Door weersomstandigheden kan er witte aanslag aan de oppervlakte van betonproducten optreden. Dit heet kalkuitbloei. Klakuitbloei is eigen aan cementgebonden materialen. Dit cement kan een chemische reactie aangaan met water waardoor vrije kalk wordt gevormd die zich op het betonoppervlak afzet.  

Kan kalkuitbloei kwaad?
De kwaliteit van het product wordt door kalkuitbloei in geen enkel opzicht beïnvloed. Onder invloed van diezelfde weersomstandigheden en door het dagelijks gebruik van de bestrating zal deze kalkuitslag na verloop van tijd verminderen en uiteindelijk verdwijnen.

Wanneer ontstaat het?
Er zijn twee situaties waarbij witte uitslag kan ontstaan: bij de productie, door het aanmaakwater (primaire uitslag) of later door weersinvloeden (secundaire uitslag). De primaire uitslag komt niet of nauwelijks voor. De zeer goede verdichting van de mortel en de lage watercementfactor werken zeer gunstig op het tegengaan van witte uitslag.  

Heeft een product te lijden onder witte uitslag, dan komt dat door dat na de productie de chemische reactie van cement en water gewoon doorgaat. Tijdens de opslag of na plaatsing kunnen de tegels, vooral tijdens regenbuien of langdurige droogte, een teveel aan water opnemen, dat na de bui weer wordt afgesloten. Het gevolg: secundaire uitslag.

Wat is er aan te doen?
Aan witte uitslag kun je eigenlijk niets doen. Het calciumcarbonaat dat ontstaat, is praktisch niet van het betonoppervlak te verwijderen zonder dat de tegel zelf wordt aangetast. Het enige dat helpt is geduld, want in de meeste gevallen verdwijnt de witte uitslag op den duur vanzelf. Door de kooldioxide in de lucht, verandert het calciumcarbonaat langzaam in de stof die wel oplosbaar is in water. Het probleem lost zich dan dus zelf op.  

Nu is gebleken dat zure verontreinigingen in de lucht, zoals koolzuur en zwaveldioxide, die processen versnellen. Met andere woorden: witte uitslag verdwijnt sneller op plaatsen met veel industrie dan in gebieden met een zuivere zee- en berglucht.
 

Maatafwijking, verkleuring en kleurverschil

Zijn de maten vermeld bij jullie producten exact?
Nee. De vermelde afmetingen in onze prijslijst betreft circa-maten. Een deel van ons assortiment bestaat uit artikelen die geheel of gedeeltelijk in zijn natuurlijke staat worden aangeboden. Ten aanzien van kleur, formaat of vorm kunnen wij bij deze artikelen geen garantie geven.
 
Blijft de kleur van jullie hout altijd hetzelfde?
Nee. Alle houtproducten verkleuren helaas onder invloed van zon en regen.  

Kan ik verkleuring van het hout tegengaan?
Dit vergrijzingsproces kan bij hardhout worden vertraagd door het gebruik van bangkirai olie.  

Kan ik verkleurd hout terugbrengen bij Postmus?
Nee. Het verkleuren van het hout is een natuurlijk proces. Daarom is het geen geldige reden voor reclamatie.
 
Zal de kleur van de stenen in jullie showroom, op jullie website en in de folders precies overeenkomen met de geleverde tegels?
Nee, dit kunnen wij niet garanderen. Bij natuursteen is het mogelijk dat met name de kleur van de geleverde goederen afwijkt van het getoonde monster of de afbeelding in de catalogus.  

Hoe komt het dat er kleurverschillen zijn?
Dit heeft te maken met het winnen van de grondstoffen voor de stenen. Omdat in groeves verschillende lagen met kleurnuances kunnen voorkomen, zijn wij bij de levering afhankelijk van de beschikbaarheid van materiaal uit de laag die op dat moment gewonnen wordt. Eigenlijk bepaalt de natuur dus de kleur.  

Kan ik tegels die qua kleur afwijken van wat ik heb gezien in de showroom, op de website of in de folder terugbrengen?
Nee. Omdat ook kleurverschil erbij hoort zijn reclamaties t.a.v. kleurverschillen niet ontvankelijk. Ondanks het feit dat natuursteen over het algemeen kleurecht is en uitermate duurzaam, zijn er enkele kalksteenvarianten die de neiging hebben onder invloed van zon en zure regen te “vergrijzen”.

Kan ik het vergrijzen van tegels tegengaan?
U kunt het vergrijzen van tegels vertragen door de oppervlakte te behandelen met een coating.

Hoe zit het met gezoete of gepolijste oppervlakten? Verkleuren deze ook?
Gezoete en gepolijste oppervlakten worden in de buitenlucht na verloop van tijd ook doffer.

 

Maatafwijking, verkleuring en kleurverschil

Kunnen alle producten worden afgetrild?
Nee. Informeer daarom bij de verkoop welke producten er wel en welke niet afgetrild kunnen worden. Dit staat ook vermeld op het etiket. Plaza stenen kunnen bijvoorbeeld niet afgetrild worden.

Rekenen jullie de door mij opgegeven maatvoering en aantallen na?
Nee. Voor de aantallen/maatvoering door uzelf opgegeven nemen wij geen enkele verantwoording. Voor alle materialen geldt: verwerken = acceptatie.

Kan ik blind afgaan op jullie monsterstenen of foto’s?
Monsterstenen en foto's zijn altijd indicatief, het is dus mogelijk dat de geleverde producten daarvan afwijken.

Zijn de tegels altijd exact de afmetingen zoals jullie ze vermelden?
Alle vermelde maten van artikelen zijn circa. De mogelijkheid bestaat dus dat de maten enigszins afwijken. Bent u strikt gebonden aan bepaalde afmetingen, meet dan voor aankoop het product op.

Ophalen

Kan ik een aanhanger bij jullie ophalen?
Jazeker! Onze aanhangwagen is de eerste 3 uur gratis, daarna betaalt u € 25,00 per uur. U heeft wel rijbewijs BE om met de aanhangwagen te mogen rijden. In een aanhangwagen kunt u ongeveer 1 m³ of 10 m² laden.

 

Retouneren

Wat mag ik retourneren?
De meest voorkomende bestratingsmaterialen mogen door uzelf worden teruggebracht op de opslag in Katwijk, mits heel en onbeschadigd (let op: stenen en tegels niet over elkaar schuiven in verband met krassen). Producten met een * op uw order kunnen niet worden geretourneerd.

Wat betekent een sterretje bij het product op mijn order?
Hiermee wordt aangegeven dat dit product niet kan worden geretourneerd.

Vragen jullie kosten voor het retourneren?
Hiervoor wordt 25% handelingskosten berekend. Let op: zand, tegels en voor u speciaal bestelde materialen worden niet teruggenomen. Informeer bij aankoop welke producten wel of niet retour kunnen. Indien wij de materialen retour halen berekenen wij transportkosten.

Moet ik nog wat meebrengen als ik spullen retourneer?
Retourneren kan uitsluitend op vertoon van de aankoopbon en binnen 6 weken na aankoop.  

Wat kan ik niet retourneren?
Bij ons gekochte artikelen die speciaal voor u besteld zijn, nemen wij niet retour. Bij ons gekochte aanbiedingspartijen, 2e hands materialen en grond/zand nemen wij niet retour. Tevens kunt u producten met een * vermeld op uw order niet worden geretourneerd.

Hoe zit het met de terugbetaling?
Na ontvangst van de materialen, kunnen wij direct contant het bedrag aan u teruggeven. Voor bedragen boven de € 100,00 zullen wij het teveel betaalde bedrag aan u overmaken. Dit doen wij binnen 5 werkdagen.  

Garantie en klachten

Heb ik garantie bij Postmus?
Mochten de werkzaamheden in opdracht van Postmus Sierbestrating zijn uitgevoerd bieden wij 1 jaar garantie op het straatwerk.

Wat kan ik doen als ik een klacht heb?
Wij willen graag dat u tevreden bent over onze producten en dienstverlening. Toch loopt het soms anders. Dit vinden wij erg vervelend. Laat ons weten wat uw klacht is, dan nemen wij dit zo spoedig mogelijk in behandeling. Mocht u een klacht hebben, wendt u zich dan direct tot Postmus.  

Wat moet ik aanleveren als ik een klacht heb?
Wanneer schade zichtbaar is aan uw bestelling neem dan direct duidelijke foto's terwijl de producten nog in de verpakking zitten. Tevens ontvangen wij graag een foto van het label op de verpakking.  

Waar kan ik mijn klacht naartoe sturen?
De klacht en de foto’s kunt sturen naar: info@postmus.nl  

Wanneer wordt mijn klacht afgewezen?
Als u ondanks zichtbare gebreken m.b.t. het product toch overgaat tot verder uitpakken en/of verwerking van het product, heeft u zonder voorbehoud het product geaccepteerd.  

Er zijn tegels gebroken, wat kan ik doen?
Om diverse redenen dient u rekening te houden met een breukpercentage van 5%. In de regel is deze breuk te gebruiken voor passtukken.
 

Hoe snel reageren jullie op mijn klacht?
De fabrikant en Postmus moet binnen aanvaardbare termijn in de gelegenheid worden gesteld eventuele zichtbare gebreken op te lossen.  Na ontvangst van uw klacht nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Hoe lossen jullie mijn klacht op?
Bij klachten van het product wordt dit door ons schriftelijk gemeld bij de fabrikant. Blijkt de klacht gegrond te zijn, zal deze op een passende wijze worden opgelost. De (ver)legkosten kunnen wij helaas niet vergoeden. 

Prijzen

Hoe lang zijn jullie prijzen geldig?
De prijzen zoals in deze prijslijst opgenomen zijn geldig t/m 31 december 2021. Wij behouden ons het recht voor tussentijdse prijswijzigingen.

Kunnen er foutjes zitten in de prijzen?
We doen ons uiterste best om onze prijzen zo secuur mogelijk te communiceren, maar foutjes kunnen voorkomen. Zet- en drukfouten zijn daarom voorbehouden. Prijzen kunnen ook wijzigen als dat nodig is.  

Hoe zit het met werk dat door derden of door mijzelf is gedaan?
Postmus Sierbestrating stelt zich niet aansprakelijk voor het straatwerk dat door uzelf of derden is aangelegd. Uitzonderingen daargelaten.

Zijn jullie prijzen inclusief BTW?
Alle prijzen op onze website, in onze folders en in onze showroom zijn inclusief 21% BTW.  

 

Verwerkingsadviezen

Waar moet ik op letten voordat ik jullie producten ga verwerken?
Controleer voordat u begint met de verwerking van het product op eventuele gebreken. Mocht er met het product onverhoopt iets niet in orde zijn, wendt u dan direct tot Postmus.  

Wat zijn de consequenties als ik producten verwerk terwijl ze gebreken hebben? 
Als u ondanks zichtbare gebreken m.b.t. het product toch overgaat tot verder uitpakken en/of verwerking van het product heeft u zonder voorbehoud het product geaccepteerd. De fabrikant en Postmus moet binnen aanvaardbare termijn in de gelegenheid worden gesteld eventuele zichtbare gebreken op te lossen.

Hoe vaak komen breuken in de tegels voor?
Om diverse redenen dient u rekening te houden met een breukpercentage van 5%. In de regel is deze breuk te gebruiken voor passtukken.

Hoe bereid ik het straten voor?
Zorg voor u gaat straten voor een stabiele ondergrond. Een instabiele ondergrond kan leiden tot verzakking en onvermijdelijke beschadiging aan uw bestrating. De ondergrond kan bestaan uit een puinbed van gebroken puin met daar bovenop een laag ophoogzand (bij opritten) in het geval van toepassing op looppaden en terrassen kunt u volstaan met een zandbed van ongeveer 15 tot 25 cm SCHOON zand.

Waar moet ik op letten na het zagen en voegen?
Het is van belang dat de tegels na het zagen en voegen worden schoongemaakt, zodat het slijpsel en voegsel niet kan intrekken in de tegels. Wij adviseren alle producten met een waterzaag te zagen.

Wat kan worden afgetrild?
Betonnen bestrating tot 20x30 cm van minimaal 5 cm dikte en gebakken bestrating. Let echter op: dit varieert per product, we raden daarom aan het etiket altijd van te voren te controleren.

Wat kan NIET worden afgetrild? 
Niet afgetrild kunnen worden: Siertegels, natuursteentegels en grote formaten bestrating. Controleer voor het aftrillen altijd de verpakking.

Waar moet ik op letten bij kleurechte tegels als het om aftrillen gaat?
U moet alle kleurechte producten zoals GeoColor e.d. altijd aftrillen met een rubberen mat om beschadigingen aan de toplaag te voorkomen.

Welke tegels kan ik gebruiken voor de oprit?
Voor de verwerking van uw oprit zijn niet alle tegels geschikt! Wij adviseren een dikte van minimaal 6 cm. Informeer voor verwerking of uw tegels geschikt zijn voor uw oprit.

Hebben jullie tips voor betontegels?
Bij betonproducten, hoe zorgvuldig ook geselecteerd, blijven geringe afwijkingen in kleur en gradering mogelijk. Het verdient de aanbeveling om grotere partijen in één keer te bestellen en af te nemen. Tevens adviseren wij u meerdere pakketten zoveel mogelijk te mengen. Dit geldt vooral bij genuanceerde artikelen.

Hoe kan ik genuanceerde kleuren van tegels het best mengen?
Bij genuanceerde kleuren krijgt u een optimale kleurvermenging door de pakken in de juiste volgorde aan te breken. Het is belangrijk een goede menging van de stenen te krijgen uit een pakket. Pak daarom de stenen van boven naar beneden, nooit laag voor laag. Bij meerdere verpakkingen deze door elkaar verwerken.

Ik heb gehoord dat bladeren en organisch afval betontegels kunnen verkleuren, klopt dit?
Dat klopt! Pas altijd op voor bladeren en ander organisch afval, sommige soorten bevatten (looi)zuren die in de tegels trekken. Door regelmatig onderhoud en regen zullen deze vlekken wel geleidelijk weer verdwijnen.

Waar moet ik op letten bij het schoonmaken van tegels?
Gebruik voor het reinigen van tegels nooit een hogedrukreiniger, synthetische schoonmaakmiddelen, schuurmiddelen, (dooi)zouten of andere bijtende middelen.

Wat is trommelgruis?
Trommelstenen worden na productie en uitharding over elkaar gehaald in een soort centrifuge ‘de trommel’ genaamd. Hierdoor schuren de stenen tegen elkaar en kan er een hardnekkige gruislaag ontstaan, het zogenaamde ‘trommelgruis’. Deze laag zal na verloop van tijd vanzelf verdwijnen, door met name weersinvloeden. Tevens adviseren wij u om de stenen voor het aftrillen in te vegen met grof scherp zand, waardoor dit gruis sneller zal verdwijnen.

Hoe zit het met het invoegen van bestrating?
Gebruik voor het invoegen van de bestrating de juiste voegmiddelen. Laat u hierover goed adviseren door onze verkoopadviseurs.

Zijn gecoate tegels krasgevoeliger?
Ja. Houd er rekening mee dat gecoate tegels krasgevoeliger zijn. Wij raden het af om de gecoate tegels in te voegen met brekerzand en/of voegsplit. Dit om krassen in de coating toplaag te voorkomen.  

Waar moet ik op letten bij het leggen van gecoate tegels?
Het is van belang dat deze tegels met beleid behandeld worden. Ze mogen niet over elkaar heen geschoven worden. Zoals elke andere bestrating, geldt voor dit product ook, dienen de pakken zoveel mogelijk gemengd verwerkt te worden.

Leg de tegels niet koud tegen elkaar aan, maar met een voeg van minimaal 3 mm verwerken. Vermijd vlekken door achtergebleven zand of cementresten onmiddellijk met een zachte borstel te verwijderen.

Waar moet ik op letten bij keramische tegels?
Gebruik bij keramische tegels schoon, voldoende drainerend metsel- of vloerenzand. U kunt het beste de tegels leggen op een gestabiliseerd afgereid zandbed. Gebruik 25 kg stabilisatiemortel per 5 m2. Het aanbrengen van een hechtmortel tussen de tegel en ondergrond vergroot de hechting aan de ondergrond en verminderd de kans op losliggende tegels. We adviseren om de tegels te leggen met een voeg van minimaal 3 mm. Tegels dient u na het leggen voorzichtig aan te kloppen met een rubberhamer.

Na het leggen adviseren we om de bestrating goed schoon te maken van cementresten. Maak de  schone bestrating goed nat, zodat de onderlaag kan verharden. Na het schoonmaken vult u de voegen met zilverzand of een voegmortel (zie gebruiksaanwijzing op de verpakking van de voegmortel).  Klachten bij verkeerde verwerking worden niet in behandeling genomen.

Waar moet ik op letten bij het verwerken met natuursteen? 
Bij natuurstenen terrastegels kunnen maat- en dikteverschillen tussen tegels onderling voorkomen. Om de verschillen op te vangen en de vloer stevigheid, enige flexibiliteit en een bepaalde uitstraling te geven worden terrastegels bij voorkeur met een voeg gelegd. Deze voeg bedraagt minimaal 5 mm, maar kan afhankelijk van het materiaal (rustikaal) wel 15 mm bedragen. Een vloer dient, om spanningen te voorkomen, altijd 10 mm vrij van opgaande delen te liggen. De kleinste voegspijker is 5 mm breed en sommige vloeren dienen met voegspijker te worden opgevoegd.

Ik heb gehoord dat je bij natuursteen moet rekenen op mogelijke veranderingen, klopt dit?
Ja dit klopt. Wij kopen en verkopen alleen en uitsluitend eerste keus tegels. Een natuurproduct heeft echter bepaalde eigenschappen die onveranderlijk en onbeïnvloedbaar zijn. Te denken valt hierbij aan roestvorming, verkleuringen en kleurverschillen tussen tegels binnen een bepaalde partij maar ook tussen verschillende partijen.  

Kan ik bij jullie terugkomen met natuursteen die anders is dan ik had verwacht?
Eventuele reclamaties die voortvloeien uit afwijkingen die natuurlijk zijn kunnen wij niet in behandeling nemen. Wij adviseren de benodigde hoeveelheden altijd in een keer te bestellen en tegels voor verwerking uit verschillende lagen en pakken te mengen om problemen zo veel mogelijk te voorkomen. Verschillen in zoetgradatie tussen tegels onderling worden tevens door "menging" weggewerkt.

Hoe zit het met de ondergrond voor natuursteen?
De ondergrond is van cruciaal belang voor een mooie duurzame natuursteenvloer. Een vochtdoorlatende ondergrond en een goede afwatering zijn essentieel om de grootste vijand van natuursteen, stilstaand water, geen kans te geven.  

Hoe zorg ik voor optimale afwatering bij natuursteen?
Voor een optimale afwatering adviseren wij het terras op een afschot van minimaal 1 cm per meter aan te leggen. Een professionele opbouw van de ondergrond zonder verontreiniging en risico op kalk- of roesttransport kan veel problemen voorkomen.

Per situatie kan de beste opbouw van uw ondergrond verschillen. Mocht u vragen hebben over de beste opbouw voor een bepaalde situatie kunt u altijd even contact met ons opnemen.

Welke benodigdheden gebruik ik bij het leggen van natuursteen?
Gebruik bij natuursteen metselzand (bovenste 10 cm). Bij stabilisatie dient u gebruik te maken van trascement (StabiCare). Bij voegen dient u het juiste voegmiddel te gebruiken! Vraag advies hierover!!

Welke minimale afmetingen moet een terras of oprit hebben?
Zorg ervoor dat het terras nooit te klein wordt voor een praktisch gebruik. Per persoon ca. 2,5 m² aanhouden om te kunnen zitten. In geval van een oprit adviseren wij een breedte van minimaal 3,5 meter.

Hoe voorkom ik scheuren in buitenterrassen?
Om scheuren te voorkomen moeten buitenterrassen die verlijmd zijn of in de cement zijn verwerkt, volgens vaste regels van uitzetvoegen zijn voorzien.

Hoe reinig ik bestratingsmaterialen?
Reinig uw bestratingmaterialen nooit met een hogedrukspuit. Vraag voor het juiste onderhoud van uw terras of voor andere vragen deskundig advies aan onze verkoopmedewerkers. Wij wensen u veel plezier van uw nieuwe tuin!

 

Het straten

Hoe straat ik geslepen, gecoate, gestraalde en siergrindtegels?
Zorg voordat u gaat straten, voor een goede ondergrond. Op zandgrond: een zandbed van schoon zand van 10 à 15 cm. Bij een slechte ondergrond: een zandbed van 15 à 25 cm schoon zand. Zet vervolgens de juiste hoogte-, breedte- en lengte maten uit. Hierna kunt u de tegels leggen en zo nodig aankloppen met een rubber hamer. Straat altijd met een kleine voeg. De tegels met schoon zand invegen, let op: geen brekerszand. Na het invegen, het overtollige zand verwijderen en de tegels reinigen met water, eventueel een niet agressief schoonmaakmiddel gebruiken. Om vervuiling te voorkomen is het noodzakelijk geslepen en gestraalde tegels te behandelen met een bescherm polish. Gebruik nooit dooizouten, chloor, zoutzuur of andere bijtende middelen op onze bestratingsproducten.

Hoe straat ik keramische tegels?
Keramiek tegels moeten altijd met een minimale voeg breedte van 3 mm gestraat worden en ingevoegd worden met een waterdoorlatend voegmiddel.
 
Hoe straat ik de rest van de soorten stenen?
Bij genuanceerde kleuren krijgt u een optimale kleurhouding door de pakken in juiste volgorde aan te breken. Het is belangrijk een goede menging van de stenen te krijgen uit een pakket. Pak daarom de stenen van boven naar beneden. Nooit laag voor laag. Bij meerdere verpakkingen deze door elkaar verwerken.